Is het klaar als alle contracten in het systeem zitten?
We doen allemaal ons best, zo ook de budgethouder, de financiële administratie, de inkoper maar ook de receptionist. En wat hebben we allemaal met elkaar gemeen, we bestellen allemaal zaken. Zaken die we nodig hebben om te werken, om het leuk te hebben, om ons te verbeteren of om de concurrent de loef af te steken. Al die zaken hebben in feite een verplichting voort die we ergens willen vastleggen. Dat is vaak in de vorm van een contract en die stoppen we in een contractsysteem. Omdat er her en der in de organisatie bestelstromen ontstaan is het in de praktijk nog niet zo makkelijk om al deze verplichtingen te vinden. Daar moet je echt je best voor doen en dat kost veel energie.
Ze denken echt dat het zo werkt
Dan kom ik in het werkveld vele mensen tegen die denken als je een contract in een systeem stopt dat het dan allemaal goed komt. Zij vertrouwen er op dat als het gestructureerd is het gaat werken. Niets is minder waar en deze mensen zou ik graag naar een cursus contractmanagement sturen want zo eenvoudig is het niet. Het komt bij mij vaak over dat als je een figuur opmaakt en iemand ziet het dat het dan als vanzelf gaat verbeteren. Ik vind dat een hoopvolle gedachte maar je zult er zelf heel veel aan moeten doen. Zonder een andere kijk hierop gaat de inkoop, de budgethouder en de contractmanager echt niet anders werken. En daar was het toch allemaal om te doen.
Waar moet je dan wel aan denken?
Wat wil je als organisatie? En wat wil je als medewerker bereiken met het geleerde? Het antwoord daarop verschilt per persoon en per bedrijf. Dat is niet erg! In de praktijk wil elk bedrijf uit de relatie met de leverancier het maximale en dat men doet wat men eerder heeft beloofd. Om dit binnen te halen blijkt toch wel een hele kluif te zijn en dat dat niet als vanzelf gaat. Daar moet je naast de training ook ontzettend je best voor doen. Je moet er bovenop zitten. En dat gaat niet vanzelf.