Verschillen tussen elektrisch rijden en benzine

Verschillen tussen elektrisch rijden en benzine

Van buitenaf ziet de elektrische auto eruit als een auto met benzinemotor, behalve dat de elektrische auto geen uitlaatpijp heeft. Van binnen is het een heel ander verhaal. Het kan zijn dat 70% van de onderdelen van een elektrisch auto verschillen van een auto met benzinemotor. Een elektrische auto heeft verschillende unieke componenten die dezelfde functie vervullen als de meer gebruikelijke componenten in een benzineauto.

Een ander significant verschil tussen elektrische auto’s en auto’s op benzine is het aantal bewegende onderdelen. De elektrische auto heeft één bewegend onderdeel, de motor, terwijl het benzineauto honderden bewegende delen heeft. Minder bewegende delen in de elektrische auto leidt tot een ander belangrijk verschil. De elektrische auto heeft minder periodiek onderhoud nodig en is betrouwbaarder.

De auto met benzinemotor vereist een breed scala aan onderhoud, van regelmatige olieverversingen, filtervervangingen, periodieke afstellingen en reparaties aan het uitlaatsysteem tot het minder vaak vervangen van onderdelen, zoals de waterpomp, brandstofpomp, dynamo, enz.

Onderhouden
De onderhoudsvereisten van elektrische auto’s zijn minder en daardoor zijn de onderhoudskosten lager. De elektromotor heeft één bewegend deel, de as, die zeer betrouwbaar is en weinig of geen onderhoud nodig heeft. De controller en oplader zijn elektronische apparaten zonder bewegende delen, en ze vergen weinig of geen onderhoud. State-of-the-art loodzuuraccu’s die worden gebruikt in huidige elektrische auto’s zijn verzegeld en zijn onderhoudsvrij.

De levensduur van deze batterijen is echter beperkt en moet regelmatig worden vervangen. Er worden nieuwe batterijen ontwikkeld die niet alleen de actieradius van elektrische auto’s vergroten, maar ook de levensduur van het batterijpakket verlengen, waardoor het mogelijk is dat het batterijpakket tijdens de levensduur van de auto niet hoeft te worden vervangen.

Veel voordelen
Elektrische auto’s zijn niet alleen gemakkelijker en goedkoper in onderhoud, ze zijn ook zuiniger dan de benzinemotor en daardoor goedkoper in het gebruik. Bekijk hier nog extra informatie over de kosten van een elektrische auto.

Op basis van een rendement van een elektrisch auto van 3 km / kWh en de kosten van elektriciteit van 7 “per kWh, zal het elektrische auto ongeveer 43 km rijden voor €1,00. Gebaseerd op een gemiddelde van 22 l / 100km voor benzineauto’s en benzinekosten van €1,25 / gal, zal de auto met benzinemotor ongeveer 30 kilometer afleggen. De afstand die kan worden afgelegd voor brandstofkosten van €1,00 is dus meer dan twee keer zo ver met een elektrische auto.

Hoewel het elektrische auto goedkoper zal zijn om te bedienen en te onderhouden, bestaan er nog een aantal uitdagingen voor de eigenaar van een elektrische auto. Allereerst is er de beperkte actieradius die beschikbaar is met de huidige batterijtechnologieën. De actieradius tussen het opladen met bestaande batterijen ligt tussen de 50 en 240 km. Er worden nieuwe batterijsystemen ontwikkeld die vergroot dit bereik, en prototypes van deze batterijen hebben een bereik aangetoond tot 200 mijl tussen oplaadbeurten. Een elektrisch auto waar veel van verwacht wordt is de Ford Mustang Mach-E, dat komt voornamelijk doordat SUV’s steeds populairder worden ook met elektrische aandrijving. Dit is een redelijk goed geprijsd model van Ford, die waarschijnlijk populair zal gaan worden.

Een andere uitdaging voor eigenaren van elektrische auto’s is de beschikbaarheid van bekwame servicetechnici is bedoeld voor service en onderhoud van de elektrische auto. Het is de hoop dat alle elektrische auto’s die in Nederland beschikbaar zijn op dit moment ooit elektrisch zullen zijn.

Floris Timmer

Floris Timmer