Waarom betalen klanten niet?

Waarom betalen klanten niet?

Iedere ondernemer krijgt er op een gegeven moment wel mee te maken; klanten die te laat of helemaal niet betalen. Als eerst kun je de betalingsachterstand proberen op te lossen met een goed gesprek. Op deze manier kun je duidelijke afspraken met je klant. Echter zijn er veel momenten dat dit niets oplost. Op dat moment kun je ervoor kiezen voor een incassobureau of deurwaarder inschakelen. Deurwaarders en incassobureaus zijn door heel Nederland te vinden. Zo heb je bijvoorbeeld AGIN Otten, een incassobureau in Heerlen. Incassobureaus en deurwaarders zullen ervoor zorgen dat jij jouw geld terugkrijgt. Maar waarom betalen klanten eigenlijk niet? In dit artikel krijg je antwoord op die vraag.

Klanten kunnen niet betalen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de klant niet betaald. De grootste en meest voorkomende reden is dat de klant geen geld heeft om te betalen. Hij kan bijvoorbeeld zijn andere inkomsten kwijt zijn. Wanneer de klant geen geld heeft om de factuur te betalen, zal hij daar ook niet te koop mee gaan lopen. De klant kan zich schamen en zal in het begin het dan ook vaak niet toegeven. In de meeste gevallen kun je merken dat de klant eerst om de kwestie heen gaat draaien. Na een tijdje zal de klant wel toegeven dat hij krap bij kas zit. Het is aan jou en de band met jouw klant om te beslissen hoe je ermee omgaat.

Klanten willen niet betalen

Negen van de tien keer kun je ervan uitgaan dat klanten de factuur echt niet kunnen betalen. Helaas zijn er soms ook klanten die niet willen betalen. Dit kan komen door een meningsverschil of ontevredenheid. Onder de categorie van klanten die niet willen betalen, heb je ook de lakse klanten. Hun prioriteiten liggen vaak ergens anders en voelen zich niet genoodzaakt om de factuur te betalen.

Floris Timmer

Floris Timmer