Waarom kredietcontroles belangrijk zijn om uit te voeren op zakenpartners en klanten
Mensen vertrouwen elkaar vaak op hun woord als ze zaken doen. Dankzij moderne technologie beschikken we echter over een enorme hoeveelheid informatie die we kunnen gebruiken. In dit blog leg ik uit waarom het zo belangrijk is om altijd de kredietwaardigheid van nieuwe business partners te checken en hoe dit zo efficiënt mogelijk georganiseerd kan worden.
Financieel
Wanneer u een nieuwe zakelijke klant of partner binnenhaalt, doet u waarschijnlijk zaken met integriteit. Het is echter verstandig om een kredietcontrole uit te voeren, als u dat niet doet en het bedrijf failliet gaat, is de kans groot dat je je geld niet meer terug ziet. Opvallend is dat het hier niet alleen om onbekende of nieuwe klanten gaat. 50 procent van alle wanbetalingen is afkomstig van klanten met wie een stabiele relatie is ontstaan. Zorg er dus voor dat je altijd weet met wie je samenwerkt en controleer deze vooraf.
Vertrouwen
Financieel wil je niet in de problemen komen met nieuwe klanten, maar zoals hierboven vermeld gebeurt dit in 50% van de gevallen ook bij huidige klanten met wie je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Wanneer zich een kredietprobleem voordoet kan dit niet alleen tot financiële problemen leiden maar ook tot vertrouwensproblemen. Hoe eerder u het kredietwaardigheidsprobleem van uw klant ontdekt, hoe eerder u het kunt oplossen. Dit kan door de cliënt af te wijzen of door met de huidige cliënt te praten. Dit zorgt ervoor dat de gevestigde stabiele zakelijke relatie kan worden voortgezet nadat de financiële problemen zijn opgelost.
Hoe kan ik de kredietwaardigheid van mijn klanten en partners controleren?
U kunt de kredietwaardigheid van je klanten en partners op veel manieren verbeteren. De meest redelijke optie is om een professionele kredietwaardigheidscontrole uit te voeren bij een zakenpartner of klant. Een van de gerenommeerde professionals die kredietwaardigheidscheck aanbiedt is omzetverzekerd.nl. Omzetverzekerd maakt gebruik van een rekenmodel waarin het onderzochte bedrijf een score krijgt van 0 tot 10. Hier betekent 0 dat het bedrijf al is gestopt of failliet is verklaard, en 1 dat het bedrijf bijna failliet is.