Welke opstartkosten voor een bedrijf moet je rekening mee houden?

Welke opstartkosten voor een bedrijf moet je rekening mee houden?

Veel bedrijven zijn gestart als een levenslange droom van een ondernemer. Misschien zelfs een passie. Soms beginnen mensen zelfs een bedrijf in een wanhopige poging om wat geld te verdienen. Wat je redenen ook zijn, je moet in gedachten houden dat het wat geld kost voordat je geld kunt gaan verdienen. Wanneer je jouw bedrijfsplan gaat maken, zijn er een paar kosten die misschien niet meteen in je opkomen, maar je moet ze wel zorgvuldig overwegen. Dit zal je een grotere kans geven om van dat bedrijf een succes te maken.

Onderzoekskosten

Hoewel dit optioneel is, huren sommige bedrijfseigenaren marktonderzoeksbureaus in om hen te helpen de branche en de markt te beoordelen voordat ze met hun bedrijf beginnen.

Financieringskosten

Voor het opzetten van een nieuw bedrijf is veel kapitaal nodig, dat meestal op twee manieren wordt verworven: financiering met eigen vermogen of financiering met een lening. Als je een lening afsluit, reken dan de kosten van de afbetalingen van de lening mee in je budget en zorg ervoor dat de betalingen op tijd worden gedaan. Met dit kapitaal kun je vervolgens een bedrijfspand kopen of huren, apparatuur aanschaffen en je eerste producten inkopen.

Verzekerings-, licentie- en vergunningskosten

Onderzoek tijdens het schrijven van jouw bedrijfsplan de licenties, vergunningen en verzekeringen die voor jouw bedrijf vereist of gewenst zijn. Denk hierbij eens aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering of kredietverzekering. Het lijkt misschien onnodig, maar een ongeluk of faillissement van een klant kan je bedrijf om zeep helpen. Wees daarom niet bang om te sparren met verzekeraars als Omzetverzekerd en te kijken naar wat het beste is op lange termijn.

Marketing

Wanneer je bedrijf staat, moet je werken aan het bekendmaken van je merk. Marketingkosten omvatten al je advertentie- en promotiekosten, plus wat je uitgeeft aan het maken van een marketingstrategie. Dit kun je zelf doen of uitbesteden bij een marketingbureau.

Floris Timmer

Floris Timmer